Od 2 października br. rozpoczęły się w naszej placówce zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Rodziców mających dzieci z trudnościami w rozwoju psychomotorycznym lub komunikacyjnym zachęcamy do podjęcia decyzji o uczestnictwie w terapii wwrd. W/w sprawie można się kontaktować z koordynatorem ds. wwrd panią Dorotą Stępień telefon nr 32 263 19 19.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Zajęcia prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są bezpłatne. Odbywają się z udziałem rodziców. Organizuje się je na podstawie wniosku rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Wymiar zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w naszej placówce wynosi 6 godzin w miesiącu. Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi, także tymi o zaburzonym rozwoju oraz kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju niepełnosprawności. Zespół terapeutów w naszej placówce tworzą:
- psycholog
- rehabilitant/fizjoterapeuta
- terapeuta integracji sensorycznej
- logopeda
- terapeuta terapii pedagogicznej
Zespołowy model pracy polega na współpracy wszystkich specjalistów przez cały czas trwania terapii, wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii.
Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na:
- wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo
- wczesnej, wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka
- systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka
- wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych
PRZEWIDYWANE EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej