Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

w Sosnowcu

Logopedzi radzą

Ćwiczenia logopedyczne w trakcie czytania

Sprawne działanie narządów artykulacyjnych jest jednym z ważniejszych warunków prawidłowej wymowy. Ćwiczenia narządów mowy są potrzebne do wykonywania celowych i zręcznych ruchów nie tylko języka, ale i warg, policzków, żuchwy i podniebienia miękkiego. Niezbędny jest również prawidłowy oddech. To dzięki współpracy układów: oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego oraz prawidłowemu słuchowi fizjologicznemu i fonemowemu, możemy zadbać o prawidłową wymowę. 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych nie muszą być nudne. Na rynku jest dostępnych wiele pozycji z wierszykami, opowiadaniami, bajeczkami usprawniającymi pracę aparatu mowy. Historyjki te poszerzają także wiedzę dziecka o otaczającym świecie, wzbogacają wyobraźnię, rozwijają pomięć słuchową i mowę opowieściową. Tym samym kształtujemy u dzieci spostrzegawczość, kojarzenie, zapamiętywanie treści ze zrozumieniem oraz logiczne myślenie. 

Wskazówki do ćwiczeń:

  1. Ćwiczymy z szeroko otwartymi ustami.
  2. Broda jest nieruchoma.
  3. Język dokładnie dotyka wszystkich wskazanych miejsc.
  4. Wargi mocno rozciągamy lub mocno ściskamy.

Przykładowe pozycje książkowe: 

  1. G. Wasilewicz, „Bajeczki usprawniające pamięć dziecka”, wydawnictwo Harmonia.
  2. G. Wasilewicz, „Gdzie jesteś języczku? 30 zabawnych wierszyków usprawniających narządy mowy dziecka”, wydawnictwo Harmonia.
  3. B. Wiśniewska-Michalik, „Nasze języczki opowiadają dzieciom o dzieciach. Historyjki logopedyczne dla najmłodszych”, wydawnictwo Harmonia.

Opracowała: Emilia Grunwald

Nie możesz kopiować treści