Jak pomóc sobie i dzieciom w czasie epidemii. Poradnik dla rodzica
Zaplanuj z dzieckiem w jakich godzinach ono się uczy (wskazane by były to godziny lekcji szkolnych i/lub popołudniowe – mózg najlepiej funkcjonuje w godzinach 6.30-12.30)
Podziel jego pracę na taką, którą może wykonać samodzielnie, a Ty ją sprawdzisz w późniejszych godzinach i taką część pracy, do wykonania której dziecko będzie potrzebować Twojej pomocy
Zaczynamy od czegoś łatwego, ponieważ jest nam potrzebny sukces żeby mieć motywację do pracy.
Ustal kiedy dziecko może zrobić przerwy w trakcie nauki (wskazane przerwy po 45 min. pracy i po zakończeniu zadania, przerwy na początku powinny być krótkie 5 – 10 min., wraz ze wzrostem ilości zadań – dłuższe 15-20 min.; należy przypomnieć dziecku by przed rozpoczęciem pracy skorzystało z toalety, napoiło się i zjadło – nie ma wykonywania tych czynności w trakcie pracy)
Zaplanuj z dzieckiem co ma zrobić w danym dniu: z jakich przedmiotów,
Jakie zadania z danego przedmiotu (można wykonywać zadania z przedmiotów zgodnie z planem lekcji lub podzielić zadania z przedmiotów na każdy dzień, np. dziś matematyka, biologia, polski ,jutro chemia, fizyka itp. ) · przejrzyj z dzieckiem i omów z nim treść zadań – musisz mieć pewność, że dziecko rozumie co ma zrobić (w innym przypadku będzie siedzieć nad zadaniem w nieskończoność lub zajmować się czymś innym) · zwróć uwagę na miejsce pracy dziecka (tak jak w szkole – wyłączony i schowany telefon, na biurku tylko potrzebne rzeczy i przybory oraz książki i zeszyty z przerabianego aktualnie przedmiotu) · tam gdzie to możliwe, po omówieniu z dzieckiem zadania, poproś je by zrobiło to zadanie a Ty sprawdź wynik (w czasie samodzielnej pracy dziecka możesz wykonać część swojej pracy) · umów się z dzieckiem że w czasie wykonywania konkretnego zadania nie odrywa się od pracy, nie podejmuje rozmów niezwiązanych z zadaniem, nie wykonuje innych czynności (typu jedzenie, picie, toaleta) · pracujemy etapami, do momentu, kiedy dziecko potrafi się skoncentrować. W momencie, gdy przestaje pracować, robimy kilkuminutową przerwę. · okaż dziecku zrozumienie – jemu i Tobie może być trudno w tej nowej sytuacji – czyli róbcie tyle ile jesteście w stanie, w razie problemów z realizacją materiału – bądźcie w kontakcie z nauczycielami, nie obwiniajcie się za to, nie krytykujcie się, w zamian – doceniajcie się za każdą wykonaną pracę · na miarę możliwości, razem oglądajcie filmy edukacyjne które przesyłają nauczyciele, zaglądajcie na gov.pl/zdalnelekcje (pod tym adresem znajdziecie propozycje materiałów do nauki z każdego tematu udostępnione przez MEN) · materiał wymagający pamięciowego utrwalenia · notujcie w formie mapy myśli-tzw. notatki nielinearnej( bierzecie czystą kartkę papieru i kolorowe pisaki/kredki, za pomocą haseł -słów zapisujecie różnymi kolorami najważniejsze informacje dotyczące przerabianego tematu) · powtarzajcie najlepiej codziennie część materiału( systematyczne powtarzanie utrwala materiał) · jeśli dziecko ma trudności w czytaniu, pomóż w mu w odczytaniu treści, sprawdź czy prawidłowo zrozumiało treść · jeśli masz możliwość pracy zdalnej w obecności twojego dziecka, spróbuj. Może to też będzie w jakimś stopniu pomocne (na bieżąco jesteś wtedy w stanie monitorować pracę dziecka , w razie potrzeby, kierować jego uwagą) · buduj i motywuj dziecko do pracy (często chwal, nazywaj i głośno mów co zrobiło w danym dniu, że starało się, próbowało, itp.). · zadbaj o ograniczenie bodźców rozpraszających podczas odrabiania zadań domowych (np. wyłączyć radio, „czyste biurko”). · w procesie nabywania wiedzy wykorzystywanie jednocześnie percepcji wzrokowej jak i słuchowej tzw. kodowania polisensorycznego