· Nie neguj uczuć dziecka, ale pomóż mu je nazywać. Tłumacz dziecku, że niezależnie od uczuć mamy duży wpływ na własne zachowanie.
·Jeżeli zauważysz problem, opisz go, daj też dziecku szansę na znalezienie odpowiedniego rozwiązania.
· Gdy chcesz, aby dziecko wykonało jakąś czynność, stosuj krótkie komunikaty, z reguły dzieci nie lubią słuchać długich wykładów i tłumaczeń, więc krótkie przypomnienie może przynosić lepsze efekty.
·Jeżeli z jakiegoś powodu jesteś zdenerwowany, o ile to możliwe, postaraj się odłożyć rozmowę z dzieckiem na później. Czas, kiedy opadną emocje pozwoli na spokojna dyskusję.
· Zachęcaj dziecko do współpracy, wskazuj, jak może ci pomóc.
·Jeżeli pojawia się problem staraj się szukać rozwiązań korzystnych dla wszystkich zgodnie z zasadą win- win (wygrany-wygrany).
· Zachęcaj dziecko do samodzielności- pozwól dziecku na dokonywanie wyboru, ta możliwość kształtuje w dziecku umiejętność podejmowania odpowiednich decyzji, daj dziecku czas na zastanowienie, wspieraj w podejmowanych czynnościach.
·Stosuj wobec dziecka pochwały. Pochwała opisowa daje dziecku informację o tym, co robi dobrze i pomaga utrwalać dobre nawyki.
·Przekazuj dziecku dobre informacje.