„Mów dziecku, że jest dobre, że potrafi…
Dziecko niepełnosprawne? Kto to taki?”
Wychowawcy świetlicy specjalnej:
mgr Joanna Wajda-Kurdziel
mgr Elżbieta Leks
mgr Beata Matuszczyk
mgr Justyna Szymanek
Świetlica specjalna czynna jest w godzinach: 6.45-16.30. Obejmuje swoją opieką większość uczniów niepełnosprawnych uczących się w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5.Podczas pobytu w świetlicy uczniowie mają możliwość odpoczynku po nauce, rozwijania swoich zainteresowań, aktywnego spędzania czasu, relaksacji. Organizowane przez nauczycieli – wychowawców zajęcia są dostosowane do pór roku, kalendarza szkolnego, świąt i uroczystości a przede wszystkim do potrzeb i możliwości samych wychowanków.
W świetlicy szkolnej prowadzone są następujące zajęcia:
- plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych technik,
- muzyczne,
- relaksacyjne,
- czytelnicze,
- ruchowe z elementami choreoterapii,
- integracyjne,
- tematyczne wg rocznego planu pracy.
Nauczyciele wychowawcy organizują w świetlicy corocznie konkursy tematyczne.
W bieżącym roku szkolnym 2018/2019 uczniowie wraz z nauczycielami uczestniczą w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym dla Świetlic Szkolnych „Mega Misja” organizowanym przez Fundację Orange. W ramach programu uczniowie poznają m.in.:
- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i informacji on-line,
- podstawy komunikacji i netykiety,
- aspekty ochrony prywatności w sieci i prawa w mediach,
- wskazówki dotyczące tworzenia i prezentowania własnych dzieł w sieci,
- pomysły na kreatywne korzystanie z nowych technologii,
- sposoby na twórcza pracę.
Przebieg zadań w programie Mega Misja oparty jest na sfabularyzowanej historii. Dzieci przenoszą się do cyfrowego laboratorium, gdzie czekają na nie pełne przygód misje. Razem z animowanymi bohaterami nauczą się sprawnie poruszać w wirtualnym świecie, by chronić laboratorium przed niesfornym Psotnikiem.Świetlica szkolna uczestniczy także w Ogólnopolskim Programie „Uczymy dzieci programować”. To program edukacyjny, którego celem jest upowszechnianie nauki programowania już od najmłodszych lat. Daje to dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej, tworzenia czegoś dla dobra ogółu ale z poszanowaniem praw jednostki. Program ten uczy dzieci zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, szukania kompromisów i optymalnych rozwiązań.
Podczas zajęć uczniowie korzystają z wirtualnej maty do kodowania oraz robotów Ozobot.