Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

w Sosnowcu

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Od 2 października br. rozpoczęły się w naszej placówce zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Rodziców mających dzieci z trudnościami w rozwoju psychomotorycznym lub komunikacyjnym zachęcamy do podjęcia decyzji o uczestnictwie w terapii wwrd. W/w sprawie można się kontaktować z koordynatorem ds. wwrd panią Dorotą Stępień telefon nr 32 263 19 19.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Zajęcia prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są bezpłatne. Odbywają się z udziałem rodziców. Organizuje się je na podstawie wniosku rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Wymiar zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w naszej placówce wynosi 6 godzin w miesiącu. Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi, także tymi o zaburzonym rozwoju oraz kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju niepełnosprawności. Zespół terapeutów w naszej placówce tworzą:

  • psycholog
  • rehabilitant/fizjoterapeuta
  • terapeuta integracji sensorycznej
  • logopeda
  • terapeuta terapii pedagogicznej

Zespołowy model pracy polega na współpracy wszystkich specjalistów przez cały czas trwania terapii, wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii.
Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na:

  • wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo
  • wczesnej, wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka
  • systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka
  • wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych

PRZEWIDYWANE EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII

Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:

  • wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
  • stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
  • uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
  • łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
  • są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej
Opublikowano:

Nie możesz kopiować treści