Z przyjemnością informujemy, że w dniu 1 września 2023 rozpoczęliśmy działania w zakresie projektu realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Tytuł projektu to „Wzmacnianie świadomości ekologicznej uczniów szkoły podstawowej ze szczególnym włączeniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. (nr projektu 2022-2-PL01-KA122-SCH-000095670), a jego głównym celem jest realizacja mobilności edukacyjnych (szkoleń i obserwacji zajęć w szkołach partnerskich tzw. job shadowing) na rzecz wzmocnienia kompetencji nauczycieli w zakresie działań proekologicznych i umiejętne wykorzystanie ich w pracy z uczniami szkoły podstawowej z uwzględnieniem dzieci z dysfunkcjami. Jest on przeznaczony dla nauczycieli wszystkich specjalizacji na poziomie klas 1 – 8.
Najważniejsze aspekty projektu:
Program: Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego realizowany na zasadach programu Erasmus+
Beneficjent: Szkoła Podstawowa nr 38 im. T. Kościuszki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5
z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Sosnowcu.
Czas trwania projektu: 18 miesięcy (1.09.2023 – 28.02.2025)
Uczestnicy: 17 mobilności edukacyjnych w formie szkoleń i 12 w formie tzw. job shadowing czyli obserwacji pracy i funkcjonowania placówki edukacyjnej; łącznie w projekcie weźmie udział 29 nauczycieli.
Dofinansowanie: 250 762,51PLN, w tym: 206 929,22PLN z funduszy Unii Europejskiej
oraz 43 833,29PLN ze środków krajowych
Priorytety:
- włączenie i różnorodność – we wszystkich działaniach promujących rezultaty zrealizowanych mobilności organizowanych na dla naszych podopiecznych będą uczestniczyć uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- środowisko i walka ze zmianą klimatu – projekt ma posłużyć do budowania wiedzy, umiejętności i postaw w zakresie zmiany klimatu;
- uczestnictwo w życiu demokratycznym, wspólne wartości i zaangażowanie obywatelskie – zachowanie proekologiczne to działanie na rzecz wszystkich obywateli; poznanie instytucji europejskich działających na rzecz klimatu.
Główne cele projektu:
Względem nauczycieli:
- podniesienie kompetencji z zakresu edukacji ekologicznej,
- podniesienie kompetencji językowych, w szczególności w zakresie porozumiewania się w języku obcym na gruncie formalnym i nieformalnym,
- poszerzenie wiedzy na temat różnych strategii i systemów w dziedzinie kształcenia, szkolenia dzieci i młodzieży w różnych krajach,
- większe zrozumienie powiązań między formalnym i pozaformalnym kształceniem, szkoleniem zawodowym i rynkiem pracy,
- lepsze zrozumienie i wrażliwość w odniesieniu do wszelkich przejawów różnorodności np. społecznej, etnicznej, językowej, płciowej oraz różnorodnych umiejętności,
- wzrost możliwości doskonalenia zawodowego i rozwoju kariery,
- podniesie umiejętności do działania na szczeblu unijnym/ międzynarodowym,
- zdobycie większej wiedzy na temat projektów europejskich i wartości UE.
Względem uczniów:
Planowany program działań:
W latach szkolnych 2023/2024 i 2024/2025
- działania przygotowawcze do projektu – przygotowanie językowe, kulturowe, merytoryczne, BH marzec – październik 2023
- mobilności edukacyjne (kursy, szkolenia nauczycieli, job shadowing) – październik 2023 – wrzesień 2024
- działania promujące rezultaty zdobytych umiejętności, działania rozpowszechniające rezultaty i ewaluacyjne (wprowadzanie zdobytych umiejętności w toku działań dydaktycznych, organizacja EcoWeek (Tydzień Świadomości Ekologicznej), organizacja warsztatów szkoleniowych, organizacja konferencji, działania ewaluacyjne) – maj 2023 – grudzień 2024 (terminarz działań uzależniony będzie od zrealizowania mobilności edukacyjnych)
Streszczenie projektu:
„Wzmacnianie świadomości ekologicznej uczniów szkoły podstawowej ze szczególnym włączeniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” to propozycja projektu przygotowanego przez Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Sosnowcu. Jest odpowiedzią na coraz częściej występujące zagrożenia klimatyczne, będące efektem nieodpowiedzialnej działalności człowieka. Edukacja klimatyczna młodzieży szkolnej jest jednym z czynników mogących kształtować pożądane postawy i zachowania proekologiczne. Zdajemy sobie sprawę, iż obecne pokolenie dzieci i młodzieży doświadczy katastrofalnych skutków zmian klimatu i musi posiadać rzetelną wiedzę na temat mechanizmów zachodzących zmian, sposobów ich łagodzenia i umiejętności przystosowania się do nich. W związku z tym upatrujemy potrzebę podniesienia naszych kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej, a następnie organizację takich działań na terenie szkoły, które w pełni podniosą świadomość ekologiczną wszystkich naszych uczniów włączając oczywiście tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W proponowanym projekcie zakładamy uczestnictwo 29 nauczycieli, którzy wezmą udział w szkoleniach zagranicznych (mobilnościach edukacyjnych) o tematyce ściśle powiązanej z zagrożeniem klimatycznym i sposobami na ograniczenie jego skutków. Spośród wielu dostępnych szkoleń rozważamy udział w następujących szkoleniach:
- “Eco – School. Ecology education course for teachers and educators”
Organizator: Jump Association International
Miejsce szkolenia: Włochy
- “Green Future”
Organizaor: iDevelop Training, S.L.
Miejsce szkolenia: Hiszpania
- “Environmental education: Learning and Acting for a better future”
Organizator: European Academy of Creativity
Miejsce szkolenia: Hiszpania
- “Environmental Education”
Organizator: Oloklirosi Longlife Learning Centre
Miejsce szkolenia: Grecja
- “Greener Schools for a Sustainable future. Climate Change Education”
Organziator: PMS Erasmusplus
Miejsce szkolenia: Hiszpania
Ponadto zaplanowane zostały mobilności w postaci tzw. job shadowing, polegające na obserwacji pracy placówki pod kątem działań edukacyjnych, struktur i systemów edukacyjnych. Planujemy organizację trzech wyjazdów do szkół w Hiszpanii, Rumunii i Turcji.
Dzięki udziałowi w szkoleniach nauczyciele podniosą swoje kompetencje w zakresie edukacji ekologicznej, a następnie, zdobyte przez siebie wiedzę i doświadczenie, wykorzystają w pracy z uczniami w naszej szkole. W ramach działań promujących rezultaty po zakończonych mobilnościach planujemy organizację szkolnej imprezy pt. „Eco Week”, w ramach którego podejmiemy różnego rodzaju działania w następujących dziedzinach;
- Segregacja, recycling, zero waste
- Ochrona powietrza/ klimat/ odnawialne źródła energii
- Ochrona wody
- Bioróżnorodność
- Zdrowie
- Ekoturystyka
- E-learning jest eco-friendly
W ramach działań zorganizujemy warsztaty, prezentacje, wycieczki, konkursy, quizy i inne zabawy.
W konsekwencji naszych działań uczniowie będą bardziej odpowiedzialni za otaczające nas środowisko, będą prezentować postawy ekologiczne, będą chętnie podejmować aktywności na rzecz społeczności lokalnej, a także wykształcą postawę solidarności i szacunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jesteśmy przekonani, że w wyniku naszych działań, nie tylko skorzystają nasi uczniowie, ale również cała społeczność lokalna.