MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
„KOLOROWE UCZUCIA GUCIA”
W roku szkolnym 2025/2026 nasze przedszkole bierze udział w Międzynarodowym
Projekcie Edukacyjnym „Kolorowe uczucia Gucia”.
Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia
sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do
rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Umiejętność
panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego,
w każdym wieku.
W ramach projektu nauczyciel będzie wprowadzał dzieci w świat emocji w sposób spójny, z
podziałem na dwie części: edukację czytelniczą i metody relaksacyjne. Każda z części będzie
prowadzona z udziałem maskotki jednorożca Gucia. Wprowadzenie w świat danej emocji
rozpocznie się od przeczytania pozycji książkowej z serii „Uczucia Gucia” autorstwa
Aurelie Chien i Chow Chine. Proponowane ćwiczenia są dostosowane do wieku i możliwości
dzieci. Wiele ćwiczeń skłania dzieci do patrzenia lub koncentracji wzrokowej na zadaniach
(gestach, ruchach, czynnościach). Ważne jest, by dzieci nauczyły się zwracać uwagę na swoje
ciało i skupiać się na nim.
Cel główny projektu:
- Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci.
- Zwiększenie świadomości dzieci na temat emocji.
- Wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego.
Cele ogólne i szczegółowe projektu: - Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji.
- Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości.
- Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.:
zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp. - Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi.
- Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań.
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych.
- Zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań.
- Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej.

–
„Zające” rozpoczęły przygodę z Guciem. Na początku przywitały się z kolorowym
przyjacielem i przypomniały sobie, że Gucio przeżywa takie same emocje jak my.
Przedszkolaki wysłuchały książeczki „Gucio mówi dziękuję”, określały jak się czują,
wykonały ćwiczenia oddechowe oraz pracę plastyczną.


