Ćwiczenia logopedyczne w trakcie czytania
Sprawne działanie narządów artykulacyjnych jest jednym z ważniejszych warunków prawidłowej wymowy. Ćwiczenia narządów mowy są potrzebne do wykonywania celowych i zręcznych ruchów nie tylko języka, ale i warg, policzków, żuchwy i podniebienia miękkiego. Niezbędny jest również prawidłowy oddech. To dzięki współpracy układów: oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego oraz prawidłowemu słuchowi fizjologicznemu i fonemowemu, możemy zadbać o prawidłową wymowę.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych nie muszą być nudne. Na rynku jest dostępnych wiele pozycji z wierszykami, opowiadaniami, bajeczkami usprawniającymi pracę aparatu mowy. Historyjki te poszerzają także wiedzę dziecka o otaczającym świecie, wzbogacają wyobraźnię, rozwijają pomięć słuchową i mowę opowieściową. Tym samym kształtujemy u dzieci spostrzegawczość, kojarzenie, zapamiętywanie treści ze zrozumieniem oraz logiczne myślenie.
Wskazówki do ćwiczeń:
- Ćwiczymy z szeroko otwartymi ustami.
- Broda jest nieruchoma.
- Język dokładnie dotyka wszystkich wskazanych miejsc.
- Wargi mocno rozciągamy lub mocno ściskamy.
Przykładowe pozycje książkowe:
- G. Wasilewicz, „Bajeczki usprawniające pamięć dziecka”, wydawnictwo Harmonia.
- G. Wasilewicz, „Gdzie jesteś języczku? 30 zabawnych wierszyków usprawniających narządy mowy dziecka”, wydawnictwo Harmonia.
- B. Wiśniewska-Michalik, „Nasze języczki opowiadają dzieciom o dzieciach. Historyjki logopedyczne dla najmłodszych”, wydawnictwo Harmonia.
Opracowała: Emilia Grunwald